Metro-seurakunnan Blogi

Currently the posts are filtered by: March 1
Reset this filter to see all posts.

24.03.2009
15:28

Anteeksiantamaton synti

Jumalan rakkaus

Kuin auringon nousu repii pimeyden harson, Jumalan rakkaus sulattaa kivisydämen.

Pane minut sinetiksi sydämellesi, sinetiksi käsivarrellesi. Sillä rakkaus on väkevä kuin kuolema, tuima kuin tuonela on sen kiivaus, sen hehku on tulen hehku, on Herran liekki. Eivät suuret vedet voi rakkautta sammuttaa, eivät virrat sitä tulvaansa upottaa. Jos joku tarjoaisi kaikki talonsa tavarat rakkauden hinnaksi, häntä vain halveksuttaisiin.
- Laulujen Laulu 8:6-7

Jumalan rakkaus on väkevin voima maailmankaikkeudessa. Ei edes kuoleman loputtomuus ja karuus vedä vertoja tälle rakkauden kiivaalle tulelle. Tämä tuli aivan kouriintuntuvasti esiin Jeesuksen ylösnousemuksessa, jossa Jumalan rakkaus todella oli väkevämpi kuolemaa ja voitti sen sinetöiden toisen Jumalan rakkauden osoituksen – pelastuksen.

Pelastus - suuri rakkaustarina

Historian saatossa ovat monet rakkaustarinat raapustettu muistettavaksi jälkipolville. Tuntuu kuin kaikista juoni vaihtoehdoista yksi olisi kiistatta ylitse muiden. Kaikki muistavat kauniit rakkaustarinat, ja kaikki haluaisivat olla osa suurta rakkaustarinaa. Jumalalla on todella hyviä uutisia kaikille ihmisille: Hänellä on rakkaustarina vailla vertaa ja jokainen ihminen on pääosassa siinä tarinassa. Hänen tarinansa ei ainoastaan ole vain fiktiivistä tarinaa, vaan se on tuotu esiin historian kulussa - onhan historia Hänen tarinansa!

Tämä rakkaustarina sai alkunsa ennen maailman perustamista (Ef. 1:4), jolloin Jumalalla oli unelma rakkaastaan - ihmisestä, sinusta ja minusta. Hän loi ihmisen omaksi ilokseen ja Hän ihastui ihmiseen (Snl. 8:31). Näin kaikki oli täydellistä. Jumala rakasti ihmistä ja ihminen eli Hänen kanssaan täydellisessä harmoniassa. Kuitenkin ihminen lankesi pois tästä rakkaudellisesta kuuliaisesta suhteestaan Jumalaan ja seurasi toista ääntä suoraan syntiin. Näin ihmisen ja Jumalan välinen suhde hajosi.

Jumala kuitenkin edelleen rakasti ihmistä. Jo Hänen huutonsa syntiinlankeemuksen jälkeen todistaa siitä: "Missä sinä olet?" Kuin kaipaava rakastaja, Jumala halusi olla rakkaansa kanssa, mutta totesi hänen kadonneen. Kuitenkin ihminen kulki yhä kauemmas Luojastaan eikä enää kokenut Jumalan rakkautta elämässään. Jumala päätti saada rakkaansa takaisin samalla tuhoten koko syyn rakkaansa menetykseen.

Jumalan suuri pelastussuunnitelma lähti voimakkaasti liikenteeseen eräästä miehestä, jota myöhemmin ruvettiin kutsumaan Aabrahamiksi. Jumala kutsui hänet ja hänen perheensä omakseen, ja alkoi rakentaa houkuttelemaan ihmisiä taas yhteyteensä. Vuosien aikana Hän puhui erinäisiä keinoja käyttäen Aabrahamin jälkeläisille ja veti heitä puoleensa iankaikkisella rakkaudella. Jumala ajoi suunnitelmaansa eteenpäin saattaen kaiken valmiiksi suurta huipentumaa varten.

Se on täytetty!

Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
– Joh. 3:16

Koko rakkautensa suurimpana osoituksen Jumala antoi oman Poikansa kuolemaan jokaisen ihmisen puolesta. Tämä oli pakollista, jotta Jumala voisi viettää ikuisuuden rakastamansa ihmisen kanssa. Ihminenhän oli tuomion alainen rikottuaan Jumalan lakia vastaan, ja jotta oikeudenmukaisuus toteutuisi täytyisi jonkun kärsiä rangaistus. Jumala antoi Poikansa kärsimään tuon rangaistuksen, ja ei ainoastaan kärsimään sitä, vaan voittamaan viekoittelijan.

Ristillä Jeesus huusi: "Se on täytetty!" Joka oikeastaan tarkoittaa, että se on maksettu kokonaan. Jumala antoi ihmisestä morsiamen hinnan. Nyt oli enää yksi asia jäljellä, jotta tämä rakkaustarina päättyisi onnellisesti. Morsiamen täytyi sanoa tähän rakkaudenosoitukseen "Tahdon!" Rakkauttahan ei voi pakottaa, vaan se elää ja kasvaa vapaudessa!

Tahdotko sinä?

Jumala on siis rakastanut näin paljon jokaista ihmistä:

Siinä ilmestyi meille Jumalan rakkaus, että Jumala lähetti ainokaisen Poikansa maailmaan, että me eläisimme hänen kauttansa. Siinä on rakkaus-ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.
– 1. Joh. 4:9-10

Kysymys on siis enää sinusta ja minusta. Tahdommeko me sanoa kyllä tällaisella Jumalalle, ja astua mukaan tähän elämää suurempaan seikkailuun, jolla ei ole loppua. Hän on tehnyt kaiken valmiiksi. Tahdotko sinä?

 

 

Archive