Metro-seurakunnan Blogi

Currently the posts are filtered by: July 1
Reset this filter to see all posts.

07.07.2009
19:21

Jumala on kaikkialla!

Jumala keskellämme!

"Pyhä, pyhä, pyhä Herra Sebaot; kaikki maa on täynnä hänen kunniaansa" – Jes. 6: 3

Olisi jännittävää kuulla, mistä Taivaassa puhutaan! Varmaan olettaisi sen olevan jotensakin järkevämpää kuin normaalit keskustelut säästä, jota täällä harrastamme. Erityisesti olettaisin enkelien, serafien, kerubien ja koko taivaallisen sotajoukon päästävän suustaan mitä sulavampia ja ylväämpiä hengen tuotoksia. Näin ainakin tekisi mieli kuvitella. Raamattua lukiessani kuitenkin tuntuu siltä, että siellä asiat ovat paljon yksinkertaisempia. Näin ainakin kun lukee tuon lainaamani Raamatun kohdan, jossa serafit kuuluttavat hyvin yksinkertaista sanomaa.

Se ei oikeastaan olekaan ollenkaan paha asia, kun sitä hetken ajattelee. Kaipaisinkin moniin juukelin monimutkaisiin asioihin hieman yksinkertaisuutta välistä täälläkin päin. Muutaman viraston lupa- ja tukianomukset kaipaisivat pientä Taivaan kosketusta ainakin näiltä osin! Yksinkertaisuudessa ainakin tulisi pääasiat selvästi esille. Näin myös tuossa serafien huudossa!

Jumalan kirkkaus ei jäänyt taivaaseen

Jumalan kirkkaus on oikeastaan koko Hänen olemuksensa todellisuus, joka tulee esiin jossain hetkessä jollain tavalla! Kirkkautta voisi vähän verrata vaatteisiin, jotka ovat ihmisen päällä. Muistamme hyvinkin selvästi useimmiten minkälaiset vaatteet jollakulla oli, mutta emme välttämättä tarkkaan muista hänen kasvonpiirteitään. Eli vaatteet ovat ihmisen ulkoisin ja ehkä muistettavin ja selkein esille tulo. Hiukan samalla tavalla Jumala kietoutuu kirkkauteensa ja Hänen kirkkautensa kohtaa ja koskettaa meitä.

Serafit vielä sanovat, että tämä kirkkaus täyttää kaiken maan! Eikös Jumala ole juuri hyvä ja täydellinen ja pyhä! Tämän todellisuudenko pitäisi koskettaa koko maata kaikkialla! Eipä kyllä siltä niin näytä. Varsinkin kun luen lehtiä tai seuraan muuten maailman uutisia tänä päivänä. Enemmänkin päin vastainen todellisuus on kaikkialla läsnä.

Raamattuhan on kuitenkin täysin totta! Se on varmempi asia kuin oma elämäni! Jumalan Sana ei tyhjänä palaa ja Hän ei koskaan valehtele. Nämä asiat ovat enemmänkin kuin totta ja niin monen todistuksen kautta minullekin todistetut henkilökohtaisesti. Siis vika ei ole Raamatun tekstissä vaan jossain muulla.

Ei syntinen näe

Suomalaisessa Virsikirjassa sanotaan tähän hyvin osuvasti:

"Pyhä, pyhä, pyhä! Kirkkautes loistaa, vaikka silmä syntisen ei näe kunniaas." – Virsi 134

Väistämätön johtopäätös on, että Jumalan kunnia ja kirkkaus täyttää kaiken maan, mutta kaikki eivät näe sitä! Raamatussakin tämä todetaan moneen otteeseen. Nimenomaan syntiset ja jumalattomat ovat Jumalan kirkkautta vailla eivätkä voi edes nähdä sitä, koska heidän pahat tekonsa peittävät Jumalan kasvot. Eli missään tapauksessa Jumalan päässä ei taaskaan ole ongelmaa, vaan se on täällä ihmisten päässä synnin muodossa.

Synti erotti jo alkujaan ihmisen Jumalasta, kuten voimme lukea 1. Mooseksen kirjan 3. luvusta, ja edelleen se vaikuttaa samalla tavalla. Jumalan pyhä läsnäolo ja synti eivät voi olla samassa paikassa! Pimeys ja kirkkaus eivät voi saman aikaisesti täyttää huonetta, vaan jommankumman täytyy väistyä! Jumala on armossaan valinnut piilottaa kirkkautensa, jottemme syntisessä tilassa ollessamme tuhoudu Hänen pyhyytensä tulessa. Sillä synti ei ole vain tekomme vaan se on niin kietoutunut meihin, että se on osa meitä! Se on kuin sielun syöpä, joka täytyy poistaa terveyttä etsiessämme!

Eikä anteeksiantamusta ole ilman veren vuodatusta! Onneksemme Jeesus Kristus on ottanut kantaakseen kaikkien synnit ja vuodattanut verensä kärsien tuomion puolestamme, ja uskomalla Häneen voimme saada syntimme anteeksi ja Hänen verensä puhdistaa meidät synnistä ja uudistaa sisimpämme. Kiitos Jumalalle tästä etuoikeudesta ja mahdollisuudesta, jota tarjotaan kaikille ihmisille! Totta kai uskoon kuuluu myös halu pysyä poissa siitä, mikä erottaa Jumalasta eli synnistä! Jeesuksen kautta voimme taas löytää Jumalan kirkkauden ja läsnäolon, jota jokainen ihminen sydämessään janoaa.

Kuka vain tahtoo!

Vielä on kuitenkin yksi asia, jota tarvitaan: tahtoa. Kun mies ja nainen haluavat mennä naimisiin kysytään heiltä tahtovatko he rakastaa toisiaan. Jos he todella rakastavat toisiaan tahtovat, he myös olla toistensa kanssa, ja sittenkin kun rakkauden huuma on vähentynyt kantaa heidän tahtonsa heitä yhdessä eteenpäin. Tällä matkallaan he oppivat tuntemaan toisiaan syvemmin ja syvemmin, ja heidän välinen suhteensa tulee ilon ja voiman lähteeksi molemmille. Heidän täytyy kuitenkin tahtoa olla toistensa kanssa selvitäkseen kaikista koetuksista ja vaikeuksista yhdessä.

Jumalan kanssa elämisessä tarvitaan myös tahtoa. Jumala tahtoo, että jokainen ihminen pelastuu, eli pääsee Taivaaseen, eli Hänen luokseen, eli Jumala tahtoo olla kanssamme. Tältä osin asia on hyvin selvä läpi Raamatun. Hän jopa teki tien valmiiksi tulla Hänen luokseen Jeesuksen kautta! Jumala on toiminut näin ihmisrakkautensa tähden.

On siis kysymys meidän tahdostamme! Haluatko sinä olla Jumalan kanssa? Jumala tahtoo olla kanssasi, mutta haluatko sinä olla Hänen kanssaan. Haluatko käyttää aikaasi Hänen etsimiseen eli rukoukseen, Raamatun lukemiseen ja palvontaan? Tahdotko kohdata Hänet, vaikka se vaatisikin tunnustuksia ja antautumista? Joskus Hän on kuin lempeä sade lähelläsi yllättäen. Joskus taas Hän ilmestyy kuin maanjäristys kaukaisuudessa. Tahdotko todella elää Hänen yhteydessään hyvinä sekä huonoina aikoina? Jos tahdot, niin ole valmis elämäsi suurimpaan ja ihanimpaan seikkailuun: elämään Jumalan yhteydessä.

 

 

Archive