Metro-seurakunnan Blogi

Currently the posts are filtered by: homoseksuaalisuus
Reset this filter to see all posts.

17.10.2010
22:43

Kun Suomi putos puusta

Tiistai-iltaisen Ylen TV2:ssa esitetyn Homokeskustelun jälkeisiä maininkeja katsellessa ei voi kuin ihmetellä nykyisen suomalaisen yhteiskunnan ajatusrakennelmia. Yhden oudoimmista jälkipuheenvuoroista esittää suurena ajattelijana tunnettu Jari Tervo kolumnissaan, jossa hän intoutuu lähes hurmiossa kutsumaan Iranin presidentin Mahmud Ahmadinejadin ja kristillisdemokraattien puheenjohtajan Päivi Räsäsen mielipiteitä samankaltaisiksi. Lisäksi Tervo päättää kolumninsa mahtipontisesti kehottaen Raamatun käsityksiin uskovia häpeämään! Samankaltaisten puheenvuorojen sataessa eri puolilta sekä puolesta että vastaan kansa äänestää jaloillaan eroten massoittain kirkosta aiheuttaen jo pelkoa kirkon nuorisotyön tulevaisuudesta verorahojen huvetessa.

Näinkö nopeasti Suomi on pudonnut puusta, johon se aikoinaan luotti? Muistaakseni Suomen itsenäistyessä ja Suomen lakeja ensimmäistä kertaa asetettaessa otettiin Raamattu iloiten avuksi tähän vakavaan toimeen. Joitakin vuosikymmeniä mentiin eteenpäin sekavissakin merkeissä ja alkoi maailmanlaajuinen katastrofi eli toinen maailmansota, johon Suomikin joutui osallistumaan. Kun ylivoimainen vihollinen yritti rynniä viemään isänmaamme rajojen yli, ylipäällikkökin totesi päiväkäskyssään kotirintaman osallistuvan taisteluihin rukouksin. Silloinkin Jumalan apu kelpasi! Ihmeellisesti Suomi säilyttikin itsenäisyytensä ja elämä jatkui. Nyt kun vuosikymmeniä myöhemmin elämme hyvinvoinnin ja yltäkylläisyyden keskellä olemmekin alkaneet halveksua juuri samaista Jumalaa ja Raamattua, jotka toivat meille turvan ja avun oikeaan aikaan.

Tervon vertaus radikaalista islamin edustajasta ja Raamattuun uskovasta kristitystä kuvaa nykyistä tiedon vähäisyyttämme hyvin. Kuinka edes voidaan verrata tunnustavaa kristinuskoa järjestelmään, jossa varkailta katkotaan käsiä ja kuolemantuomioita langetetaan islaminuskon jättämisestä, homoseksuaalisuudesta, aviorikoksesta ja raiskauksesta. Lisäksi vielä tässä radikaalissa islamissa ei naisen todistus tuomioistuimessa ole yhtä arvokas kuin miehen. Tunnustava kristinusko on taas pitkälti syypää maamme suhteellisen korkeaan hyvinvointiin arvojemme rakentuessa pitkälti sen pohjalle. Tervon tulisi itse hävetä tuodessaan esiin näinkin suurta tietämättömyyttä!

Tietysti eihän ketään voi pakottaa uskomaan Jeesukseen tai seuraamaan Raamatun opetusta. Onhan noita vaihtoehtoja muitakin kuten vaikka edellä mainittu islam tai ehkä hindulaisuus kastiensa kanssa tai vaikka nykyhuudossa oleva uuspakanuus. Ihmisenhän täytyy saada vapaasti valita. Tuntuuhan se hirvittävän ikävälle kun jotkut ulkopuolelta yrittävät rajoittaa vapauttamme. Miksei saisi tehdä ihan mitä huvittaa? Näin usein ontuvasti argumentoidaan tunnustavaa kristinuskoa vastaan ymmärtämättä, että ihan yleisesti yksikään yhteiskunta ei toimi kaikkien tehdessä mitä huvittaa!

Kansakunta tuntuu olevan kuohuksissa ja syystäkin: horjutetaanhan tässä samalla juuriamme. Suvaitsevaisuus ei tunnu riittävän kumpaankaan suuntaan ja kommenteissa liikutaan hyvän maun ja herjaamisen rajoilla. Kaiken keskellä kysyisin kuitenkin, että haluaako Suomi todella pudota meitä kannattavasta puusta. Eikä kysymys suinkaan ole kirkosta vaan Jumalasta. Luovummeko Jumalan ilmoituksesta Raamatussa, joka selvästi kieltää homoseksuaaliset suhteet, vai luotammeko sittenkin niiden olevan oikeita ja elämää tukevia? Minä kannatan Jumalaan ja Raamattuun luottamista ja kiitän Päivi Räsästä tien avaamisesta tunnustaville kristityille.

back

 

 

Archive