Metro-seurakunnan Blogi

Currently the posts are filtered by: hyvä jumala
Reset this filter to see all posts.

23.05.2009
15:47

Jumala on hyvä!

Jumala on hyvä ja Hän rakastaa sinua!

"…Sillä minä tiesin, että sinä olet armahtavainen ja laupias Jumala, pitkämielinen ja armosta rikas, ja että sinä kadut pahaa." – Joona 4:2

Jumala on täydellisen hyvä! Raamattu todistaa läpeensä siitä. Jopa Vanhan Testamentin profeetta Joona oikeastaan valittaa Jumalalle siitä, että Jumala on niin hyvä, että armahtaa jopa kansaa joka oli todella paha. Uudessa Testamentissa tämä totuus tuodaan vielä kirkkaammin esille Jeesuksen kautta. Hän on näkymättömän Jumalan kuva (Kol. 1:15) ja Hänessä on tullut esiin armo sekä totuus (Joh. 1:17). On kiistatonta jopa kristinuskon kriitikkojenkin puolelta, että Jeesus oli hyvä ihminen ja teki todella paljon hyviä tekoja. Kun siis muistamme Jeesuksen tuovan esiin sen millainen todella Jumala on, emme voi kuin todeta psalmin kirjoittajan tavoin: "Herra on hyvä; hänen armonsa pysyy iankaikkisesti ja hänen uskollisuutensa polvesta polveen."

Miksi sitten tapahtuu kaikkea pahaa?

Tällaisen ylenpalttisen hyvyyden esille tuomisen keskellä toistuvasti ihmiset ovat nostaneet esille kysymyksen pahuuden olemassaolosta. Jos Jumala on hyvä, niin miksi pahaa tapahtuu? Tai jos Jumala kerta hallitsee, niin miksi Hän antaa näin tapahtua? Pohjimmiltaan Raamatun pohjalta tämän kysymyksen vastaus on loppujen lopuksi hyvinkin yksinkertainen: Koska ihminen valitsi toimia vastoin Jumalan tahtoa!

Tämä tarina alkaa jo aivan Raamatun alkulehdiltä, jossa löydämme kertomuksen ihmisen luomisesta. Ymmärtääksemme ihmisen erityistä olemusta on aivan sama uskommeko tämän kertomuksen kuvaavan luomista kirjaimellisesti vai kuvainnollisesti. 1. Mooseksen kirjan luvuissa 1 ja 2 kerrotaan, kuinka Jumala asetti ihmisen maan päälle hallitsemaan maata Hänen yhteydessään. Eli Jumala osittain delegoi Kaikkivaltiuttaan ihmiselle maapallon osalta. Tämä yhteishallinto oli ilmeisen autonominen ja harmoninen, jossa ihminen oli Jumalan läheinen ystävä ja kunnioitti ja seurasi Jumalan tahtoa.

Sitten 3. luvussa alkavatkin ongelmat. Tapahtuu pieni, mutta selvä, poikkeaminen Jumalan tahdon seuraamisesta. Jumala kielsi ihmisiltä ainoastaan yhden asian alkujaan, ja tämä yksi asia tulikin ihmisen kompastukseksi. saatanan houkutuksesta ihminen päätti rikkoa Jumalan tahtoa vastaan, joka aloittikin ketjureaktion, jonka tulokset näemme tässä maailmassa tälläkin hetkellä. Tälle toiminnalle Raamattu antaa nimen synti.

Siitä eteenpäin ihminen onkin kamppaillut tehdä hyvää, ja lähinnä onnistunut tekemään yhä enenevissä määrin vain pahaa. Raamatussakin veljessurmat, viha, tuho, sodat ja kaikki pahuus alkoi vaikuttaa maan päällä hyvin vahvasti. Oliko tämä Jumalan tahto? Aivan takuuvarmasti ei! Ihminen oli valinnut toisen tien kuin Jumalan hyvän tahdon tie! Onko kaikki pahuus sitten vain saatanan syytä, koska sehän houkuttelee ihmisiä pahuuteen? Ei näinkään.

Jumala ei luonut ihmistä tahdottomaksi robotiksi, joka seuraa vain ulkoisia komentoja. Selkeästi jo ensimmäisillä ihmisillä oli oma tahto ja oma päätösvalta, ja näin on selvästi edelleen. Ihminen itse päättää, miten hän toimii. Eli ei saatanakaan ole kokonaan syypää, koska ihminen itse valitsee toimia niin kuin toimii. Jokaisessa ihmisessä on potentiaali hyvään ja pahaan, ja hän itse päättää, mitä toteuttaa.

Syyllisyyspakoa?

Pohjimmiltaan ihmiset usein esittäessään kysymyksiä pahan olemassaolon syystä haluavat oikeastaan syyttää Jumalaa kaikesta, mitä tapahtuu. Oikeastaan kun sitä Raamatun valossa katsellaan, on se vain todellisuuspakoa ja syyllisyyden siirtämistä. Jumala ei missään tapauksessa ole syypää siihen mitä tapahtui Kuopion torilla 22. päivä toukokuuta klo 18 tietämillä, eikä Hänen vikansa ole mitä tapahtui Kauhajoella, tai mitä muuta kauheuksia onkaan tapahtunut lähihistoriassa kauniissa maassamme. Kyllä ihmisten on aika ottaa itseään niskasta kiinni ja katsoa peiliin.

Voimme selvästi sanoa, että näiden tekojen tekijät ovat syyllisiä tapahtumiin, mutta meidän tulisi myös ymmärtää, että kysymyksessä ovat paljon isommat ongelmat. Me suomalaiset yhteisönä voimme hyvin pahoin ja erityisesti viime vuosina olemme luotsanneet yhteiskuntaamme suuntiin, jotka mahdollistavat kaiken tällaisen tapahtumien paljouden. Olemme leikanneet kuluja väärästä päästä! Onko järjettömämpää tekoa kuin pudottaa alkoholiverotusta, ja samalla sitten miettiä, että kai sitä pitää vähentää sosiaalipalveluita, kun ei noita rahoja nyt olekaan riittävästi? Tämä on tietysti hiukan karrikoitua, mutta samantyylisiä päätöksiä olemme tehneet jatkuvasti lähivuosina. Onko ihmisestä tullut vain pelinappula, josta halutaan vain irti hyöty ja takaisin ei anneta mitään? Ei ihme, jos ihmiset sekoavat tuhoisin seurauksin!

Voimme tietysti yrittää vierittää syytä näihin asioihin myös päättäjien niskoille, johon se kylläkin jossain määrin myös kuuluu. Eivät hekään voi paeta Jumalan kasvojen edestä tekojensa seurauksia. Mutta ollaksemme rehellisiä, täytyy meidän todeta kuka todella on syypää kansamme tähän tilaan. Se syypää olemme me. Toistaiseksi olemme sentään itse päässeet valitsemaan päättäjämme! Toistaiseksi olemme itse ottaneet vaikutteita toimintaamme ties mistä! Jos haluamme todella etsiä syyllistä, voimme suoraan katsoa peiliin ja todeta, että kukaan ei ole niin hyvä, että pääsisi kuin koira veräjästä pahuuden ongelman edessä. Raamattu sanookin tästä osuvasti: "Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla." Emme tietenkään kaikki ole painamassa liipaisinta lähimmäisemme kohtaloksi, mutta vähemmässä määrin olemme varmasti laiminlyöneet lähimmäisemme ja itsemme!

Mikä sitten avuksi?

"Jumala Suomea suojelkoon!" totesi marsalkka Mannerheim päiväkäskyssään N:o 132. Siihen aikaan ihmiset rukoilivat Jumalalta apua ja ihmeellisellä tavalla näyttäisi historiaa tutkiessa, että todella Jumala auttoi Suomea! Marsalkka oli viisas mies ja hän tiesi mistä todella apu tulee. Nykypäivänä me olemme tulleet niin tietäviksi ja viisaiksi, että emme tarvitsekaan Jumalan apua. Sen tuloksen olemmekin jo käsitelleet.

Jos todella haluamme asioiden suuremmassa mittakaavassa muuttuvan, täytyy meidän Suomen kansana palata Herramme luokse! Hänellä on armoa jokaiselle, joka Häntä lähestyy nöyrin sydämin Jeesuksen Kristuksen ristin työn tähden. Jeesus kantoi meidän syyllisyytemme ristillä, jotta me voisimme tulla takaisin Jumalan luokse anteeksipyynnön ja anteeksiantamuksen kautta. Meidän on aika Suomen kansana ja yksilöihmisinä todeta, että oma apumme ei ole meitä pitkälle vienyt, ja nöyränä palata Raamatun Jumalan luokse rukouksessa! Edelleen Hän on Hyvä Jumala ja Hänen tahtonsa on täydellisen hyvä!

back

 

 

Archive