Metro-seurakunnan Blogi

Currently the posts are filtered by: uusi luomus
Reset this filter to see all posts.

20.04.2009
11:14

Sinä olet ihme ja Jumalan unelman täyttymys Jeesuksessa Kristuksessa

Jumala ei tee sekundatuotteita

Monet tuntevat Iihaan Nalle Puhista. Hänen huokailunsa ja kyyninen luonteensa ovat jotenkin surullisen hauskoja. Usein hän vain toistelee olevansa: "vain Ihaa." Tämä totuudellinen lause on kuitenkin ladattu valtavalla itsesäälillä ja huonolla itsetunnolla tarkoittaen itseasiassa, että hän ei ole oikeastaan yhtään mitään. Meidän ei kuitenkaan kristittyinä tarvitse edes lukea A. A. Milnen satuja kohdataksemme vastaavanlaista käytöstä. Varmastikin kohtaamme säännöllisesti seurakunnissamme "iihaa"-hahmoja, jotka toistelevat vain surullisesti olevansa vain-sitä-tai-tätä-eivätkä-nyt-oikeastaan-yhtään-mitään. Jotkut meistä kohtaavat "iihaan" joka kerta kulkiessaan peilin edestä. Aivan sinun näköisesti ja kokoisesi "iihaa" tuijottaa sinua silmiin täynnä heikkoa itsetuntoa ja valmiina voivottelemaan omaa surkeuttaan.

Jotenkin olemme pyhittäneet käsityksen siitä, että ollaksemme nöyriä meidän täytyy olla kuin Iihaa ja hyödyntää sopiva ja sopimaton aika oman heikkoutemme ja surkeutemme paraatipuheille. Onko tällä ajatuksella ollenkaan Raamatullista pohjaa? Onhan kuitenkin jo Lutherin ajoista yleisesti kristittyjen parissa todettu sen olevan ylin auktoriteettimme eikä suinkaan tapojemme tai tulkintojemme. Jos siis haluamme tietää, mitä meidän tulisi ajatella itsestämme meidän tulisi saada ne ajatukset Raamatusta.

Mitä mieltä Mooses oli itsestään?

Hyvin tunnettu Raamatun henkilöhän on Mooses, joten hän sopii meille hyväksi esimerkiksi siitä, kuinka suhtautua itseensä. Onhan hänen vastuullaan kuitenkin aivan ensimmäiset Raamatun kirjat. Lisäksi hänestä sanotaan, että "Mutta Mooses oli sangen nöyrä mies, nöyrempi kuin kukaan muu ihminen maan päällä." Kukas muuten tämän hänestä sanoo? Yleisesti pidetään nimenomaan Moosesta itseään Mooseksen kirjojen kirjoittajan tai ainakin kokoajana. Siis kun tuo edellinen lause löytyy Mooseksen kirjoista, niin Mooses itse on sen kirjoittaja. Siis tämä nöyrä mies toteaa nöyrästi olevansa nöyrempi kuin kukaan muu! Ei kuulosta paljoa Iihaalta!

Ilmeisesti vaikka Mooseksella olikin iihaa-syndrooman oireita palavan pensaan hetkessä valittaessaan kovasti olevansa epäkelpo Jumalan antamaan tehtävään, on Mooses kuitenkin hyvinkin selvillä vesillä oman identiteettinsä kanssa ja häpeilemättä toteaa tosiasiat jopa omista hyvistä puolistaankin.

Alussa Jumala sanoi kaiken olevan hyvää

"Ja Jumala katsoi kaikkea, mitä hän tehnyt oli, ja katso, se oli sangen hyvää." – 1. Moos. 1:31

Kun ihminenkin oli luotu eikä syntiinlankeemusta ollut vielä tapahtunut Jumala todisti kaiken olevan hyvää - jopa ihmisen. Eli kaikki ihmisessä luotiin alkujaan hyväksi. Ihminen on vielä ainoana luomakunnassa luotu Jumalan kuvaksi, Hänen kaltaiseksi. Raamatun Jumalahan ei ole yksi jumalista, joka on jotenkin melkein suurempi kuin ihminen, vaan Hän on ainoa Jumala. Hän on ainoa kaikkivaltias, ainoa kaikkivoipa, ainoa kaikkialla läsnäoleva, ainoa kaikkitietävä eikä Hänen lisäkseen ole muita. Ihmisen malli on siis suurinta ja hienointa mitä ikinä universumista voitaisiin löytää!

Syntiinlankeemus tuli kuitenkin rikkomaan tämän todellisuuden, mutta aivan kuten rikkonainen peili heijastaa vieläkin palasinakin heijastaa ihminen rikkinäisenäkin Jumalan kuvaa eikä se ole hänestä kokonaan pois kadonnut. Ainoastaan Jumalla on kyky luoda eikä syntiinlankeemuksen kautta ihmiseen luotu mitään uutta. Synti ei hävittänyt ihmisen sisintä olemusta, vaan rikkoi ja kieroutti sen.

Edelleen ihminen oli Jumalan kuva, mutta rikkonainen sellainen. Rikkonainen taideteos menettää huomattavasti arvoaan, mutta jos ei ole olemassa parempaa on rikkonainenkin kuuluisuuden taideteos huomattavan arvokas! Onneksi Jumala ei ollut tyytyväinen tähän rikkoutuneeseen tilaan, vaan päätti tehdä ihmisen uudeksi!

Uusi luomus

Jeesus tuli aloittamaan uuden luomistyön. Sanoihan Hän Nikodeemukselle, että ihmisen pitää syntyä uudesti astuakseen Jumalan Valtakuntaan. Tämä ei suinkaan ollut kaunis kielikuva, vaan Hänen tehtävänsä. Toisesta korinttolaiskirjeestä löydämme salaisuuden, miten joku voi tulla uudeksi luomukseksi eli syntyä uudesti ylhäältä:

"Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut." – 2. Kor. 5:17

Edelleenkään Jumala ei tee virheitä, eikä luo sekundatavaraa. Kun Hän luo uudeksi ihmisen Jeesuksessa Kristuksessa, niin Hän todella tekee sen. Kun siis tulemme uskoon ja Jeesus astuu elämäämme, kun pyydämme Häntä tulemaan ja tunnustamme syntimme, niin tapahtuu jotain käsittämätöntä: meistä tulee uusia luomuksia! Jumala ei suinkaan korjaa vanhaa luomusta, vaan luo uuden luomuksen. Tätä voisi verrata siihen, että tietokoneen kovalevyä ei korjata, vaan vaihdetaan tilalle uusi kovalevy!

Tämä tarkoittaa sitä, että jos olet uskossa tänä päivänä, olet täysin uusi luomus, joka on tehty täysin Jumalan kaltaiseksi ja kuvaksi. Mikä oli rikkonaista ja vanhentunutta on kadonnut! Liian usein kristittyinä elämme vanhan minämme todellisuudessa! Tarvitsemme todellakin siunatun Pyhän Hengen ilmestystä Jumalan lunastustyön käsittämättömästä syvyydestä. Liian usein voivottelemaan olevamme niin heikkoja ja vajaita ja surkeita ja jne., kun meidät on luotu täysin uudeksi ja Kristuksessa on meillä kaikki mitä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan.

Olemmeko siis täydellisiä ja kypsiä emmekä koskaan tarvitse Jumalan nuhtelua? Ei missään tapauksessa! Olemme kuin pieniä lapsia, jotka opettelevat elämään ja tekevät aika ajoin virheitä. Emmekö kuitenkin ole heikkoja kuin madot? Itsessämme aivan varmasti, mutta emme enää ole yksin, koska Jumala on kanssamme!

Potkaiskaamme siis iihaa pihalle sisimmästämme ja lopettakaamme itsemme kiroaminen, ja alkakaamme puhua itsestämme totta, minkä löydämme Jumalan Sanasta.

back

 

 

Archive