Metro-seurakunnan Blogi

Currently the posts are filtered by: valtaistuin
Reset this filter to see all posts.

23.01.2009
11:30

Ilmestyskirjan 7 seurakuntaa - osa 3 - Pergamon

Sielujemme vihollisesta

Taiteilijan näkemys langenneesta saatanasta.

Pergamon seurakunta oli siellä, missä saatana asui. Tätä ei ole myöskään mitään syytä pitää jotenkin vain kielikuvallisena ilmaisuna vaikeuksista, joita seurakunta joutui kohtaamaan pakanallisen kulttuurin keskellä. Miksi ihmeessä Jeesus sanoisi näin, jos Hän ei tarkoittaisi sitä? Eli ymmärtääksemme tätä käydään pikkuisen läpi sielujemme vihollista.

Langennut enkeli

Raamatun todistus saatanasta on jo Vanhan Testamentin puolella, että se on ollut enkeli ja todennäköisesti hyvinkin korkea arvoinen Taivaassa. Viittauksia tähän löytyy mm. Jobin kirjasta, jossa saatanaa on Jumalan poikien joukossa, jotka tässä tapauksessa ovat ilmeisesti enkeleitä. Jesaja 14:sta kuvaus Baabelin kuninkaasta ja Hesekiel 28:n kuvaus Tyyron kuninkaasta on katsottu myös viittaavan saatanaan.

Eli se nousi kapinaan Jumalaa vastaan haluten olla itse Jumalan paikalla saaden kaiken palvonnan ja ylistyksen itselleen. Tähän kapinaan lähti mukaan pienempi osa enkeleistä, mutta sen lopputulos oli jo ennalta arvatenkin täydellinen tappio. Nämä pimeyden joukot lyötiin ja heitettiin maan päälle, jossain hyvin varhaisessa alkuhistorian vaiheissa. Ajankohta tälle kapinalle on täysin arvailujen varassa, mutta sen on jo täytynyt tapahtua ennen ihmisen lankeemusta, koska Paratiisissa oleva käärme on selvä viittaus jo saatanaan Raamatun oman todistuksen nojallakin. Eli tappionsa jälkeen saatanasta on tullut Jumalan vastustaja, ihmiskunnan viekoittelija sekä syyttäjä ja kaiken hyvän ja jumalallisen vihollinen.

Enkelinä saatanalla ei ole mitään Jumalan ominaisuuksia, kuten kaikkivoipaisuutta, kaikkitietävyyttä, kaikkialla läsnäolevuutta, jne., vaan se on rajoittunut luotu henkiolento. Eli se on hyvinkin voimakas (esim. kaksi enkeliä riitti tuhoamaan Sodoman ja Gomorran), mutta Jumala on täysin suvereenisti voimakkaampi, se on hyvinkin nopeasti eri paikoissa, mutta yhdessä paikassa kuitenkin kerrallaan, se tietää paljon asioita, mutta ei missään tapauksessa kaikkea, jne.

Tämä rajoitteisuus tulee selvästikin esille saatanan ja Jeesuksen kohtaamisissa erityisesti Ilmestyskirjassa, jossa Jeesus vie täydellisen voiton ilman mainittavaa tarvetta edes taistella (Hän saa voiton suunsa henkäyksellä). Samoin tämän Jeesuksen jo ristillä saaman täydellisen voiton saavat kristitytkin jakaa jo tänä päivänä uskon kautta.

demonien joukko

Osittain tämä rajoitteisuus on myös syynä demonienarmeijan olemassaoloon. saatana ei yksinkertaisesti pysty tekemään kaikkea itse, joten sillä on kätyreitä, ainakin muita sen kanssa langenneita enkeleitä, tai muita luotuja, jotka toimivat sen vallassa omasta suostumuksestaan. demonit eli pahat / saastaiset henget ovat järjestäytyneet jonkinlaiseen hierarkiseen järjestelmään, joka on levittäytynyt koko maan ympäri vastustamaan kaikkea Jumalan toimintaa ja sitomaan ihmisiä syntiin ja epäjumalan palvelukseen. Tästä hierarkiasta löydämme vihjeitä esimerkiksi Efesolaiskirjeen 6:sta luvusta. Paavali myös sanoo 1. Korinttolaiskirjeessa luvussa 10, että pakanat uhraavat riivaajille eli pahoille hengille eli demoneille, eli suuri osa epäjumalanpalveluksesta on demonien inspiroimaa.

Kuitenkin myös demonit ovat täysin alisteisia Jumalan voimalle ja ne tulevat kokemaan saman tuomion tulisessa järvessä kuin saatanakin. Myös kristityt saavat jakaa Kristuksen voiton tälläkin osa-alueella! Jeesushan itsekin lupasi, että Hän antaa voiman yli kaiken vihollisen vallan!

saatanan valtaistuin

Koska siis saatana ei voi olla kuin yhdessä paikassa kerrallaan, täytyy sen olla strateginen toimissaan. Ilmeisesti tämänkin Raamatunpaikan nojalla saatanalla on joko tietty tai tiettyjä paikkoja maan päällä, jossa se erityisesti itse viettää aikaansa hallinnoiden demonienarmeijaansa sieltä käsin. Pergamon oli tällainen paikka Ilmestyskirjan aikaan ja se näkyi myös kaupungin yleisessä olemuksessa ja epäjumalanpalveluksen paljoudessa.

Kristuksen täydellistä voittoa kuvastaa hyvin myös tässä tapauksessa, kuinka nimenomaan tuolle alueelle oli syntynyt seurakunta, joka piti kiinni todistuksestaan. Itse asiassa kaiken sen aikaisen epäjumalanpalveluksen keskellä ilosanoma Jeesuksesta Kristuksesta levisi kulovalkean tavoin ja Jumalan voiman osoitukset todistivat Jumalan Valtakunnan ylivoimaisuudesta! Paavalikin meni pelottomasti lähetysmatkoillaan kaiken epäjumalanpalveluksen keskelle ja julisti Jeesuksen Kristuksen Herrautta ja sanomaa pelastuksesta, joka vapautti ihmisiä epäjumalanpalveluksesta!

Voitto

Jeesus on siis voittanut vihollisemme aivan täydellisesti ja eläessämme Jeesuksen kanssa jaamme Hänen voittonsa. Käymämme hengellinen taistelu kristittyinä ei siis ole jotain epätoivoista kamppailua saada voittoa, vaan enemmänkin uskon täyteistä vaellusta täydellisessä voitossa. Voittajanhan ei tarvitse ruveta haastamaan häviäjää taisteluun! Vaikka vihollisemme ovat voimakkaita, on Kristus meissä voimakkaampi, ja voimme seistä julistaen evankeliumia kaikille kansoille kaiken vihollisen painostuksen keskellä. Lopussa kuitenkin täydellinen voitto tulee täysin todeksi, kuten voimme lukea Ilmestyskirjan lopusta!

back

 

 

Archive